Weer even wifi - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Hanneke Bakker- Maas - WaarBenJij.nu Weer even wifi - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Hanneke Bakker- Maas - WaarBenJij.nu

Weer even wifi

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

30 Mei 2014 | Canada, Jasper Park Lodge

Lieve allemaal,
Nadat ik gisteren op het postkantoor annex winkel van Sinkel een tijd lang wifi had en daardoor de nodige verslagen op de bus kon doen heb ik vandaag zelfs geen telefoon bereik want we zitten heel hoog in de Rockies. We zijn om 9 uur uit Lake Louise vertrokken na eerst nog even een sanitaire dump gemaakt te hebben. Dan heb ik het niet over onszelf maar over ons chemische toilet. Bij de meeste campings is een dumpstation waar je de boel kwijt kan. Jullie horen het al, we zijn inmiddels doorgewinterde “Nomads”, we rijden alleen geen motor. We zijn vertrokken richting Jasper, waar we morgen aankomen. Je rijdt dan over de “Icefields Parkway” oftewel route 93, een van de mooiste bergroutes die er zijn. Bijna om elke bocht zou je uit willen stappen om weer foto’s te maken en wie mij een beetje kent weet dat we dat ook hebben gedaan! Toen we even onderweg waren zag ik in de verte iets zwarts lopen, en ja hoor: een zwarte beer die zich van de hele wereld en snelweg niets aantrok. We hebben onze alarmlichten aangezet en hebben op ons gemak hem kunnen fotograferen en filmen, net als de andere weggebruikers. Om elke bocht heb je wel een viewpoint met de meest bijzondere namen en we hebben er veel bezocht, we zijn een mooie canyon in gelopen, hebben gestopt bij Lake Peyto, helaas was de weg nog versperd door sneeuw, dus afgesloten. Alleen bussen en invaliden mochten die richting uit, stond op een bord, vreemd…. Uiteindelijk kwamen we bij ons einddoel: het Columbia Icefield, met een van de grootste gletsjers ter wereld. We hadden al een excursie geboekt bij een andere gelegenheid. Je wordt eerst met een bus een stukje weg gebracht waarna je overstapt in een “Glacier Explorer” een soort maankar met enorme banden. Die brengt je op de gletsjer. Het was de hele dag al afwisselend zon, regen en sneeuw, maar daarboven was het niet lang buiten uit te houden. Ondanks dikke lagen kleding, bergschoenen en muts maakte bijna niemand de 20 minuten die we er voor hadden vol. Het was wel de moeite waard, prachtig! Op de weg erheen had ik de beschreven camping voorbij zien komen met een bordje closed erop dus ik besloot bij de informatiebalie te vragen wat de dichtstbijzijnde RV (recreation vehicle) camping dan was. De dame zei: hier op het parkeerterrein! U kunt hier rustig blijven en u mag morgen ook in ons hotel komen ontbijten eventueel. Het leek ons wel wat in deze mooie omgeving. Er zijn geen faciliteiten (water en elektra) maar onze tanks zijn vol en de accu’s kunnen het prima aan. We staan hier met 9 van die bakbeesten op een enorm terrein tussen de besneeuwde toppen, we voelen ons de koning te rijk. Rond het avondeten werd het nog even heel zonnig maar met de minuut verandert dat, we kregen opeens enorme windvlagen, ik werd bijna zeeziek binnen. We hebben de camper nu gedraaid, alle gordijnen al dicht en nu gaat het prima. We liggen er waarschijnlijk vroeg in want die koude buitenlucht maakt je erg moe. Morgen dus weer verder naar een echte camping, bij Jasper zullen we weer 2 dagen blijven. Kijken of ik dan weer iets kan posten. Allemaal weer tot horens en groetjes van de ijzige Bakkertjes

• 30 Mei 2014 - 22:33

Roy En Marijke:

Ha Han en Cor,
    De foto's zijn indrukwekkend en fantastisch, maar we missen toch wel de beer!! De camper lijkt wel een HTM-bus, dus dat moet wel comfortabel zijn. Ben benieuwd naar de fot's van de columbia Ice fields.
    we genieten van de foto's.
    Ik heb vandaag de koffers voor het merendeel gepakt. Nog even afetellen tot donderdag.

nog heel veel reisplezier,
    Roy en Marijke

• 30 Mei 2014 - 23:12

Ada:

Hoi beiden,

Nog maar net weg en al zoveel mooie dingen gezien, ben niet jaloers. Leuk die verslagen en nu die foto van de zwarte beer nog.
    Gr, Ada

• 30 Mei 2014 - 23:38

Herman En Joyce:

We hebben net zitten genieten van het verslag en de foto's. Wat een indrukwekkend land is het. Wij genieten helemaal met jullie mee.

xxx

• 31 Mei 2014 - 00:09

Nico En Leonieke:

Prachtige foto's Han! En wat is die camper groot.......je hebt niets teveel gezegd.....
    Geweldig dat jullie een zwarte beer tegen zijn gekomen, benieuwd naar de foto's van dat beestje.

Have fun!! Ik rol m'n bedje in (00:09 uur). Trusten......zzzzzzzzzzXX

• 31 Mei 2014 - 06:59

Miranda:

Lieve (opa) Cor en Hanneke,
    Zo zeg! Ik heb even de reisverslagen gelezen achter elkaar! Onwijs boeiend! Nog maar net weg maar nu al fantastische verhalen! Heel gaaf dat jullie dit doen. Stoer ook om in zo'n grote camper te rijden! Geniet er lekker van. Goede reis verder, pas op voor de wilde dieren en we gaan jullie weer volgen! Dikke x voor jullie van ons!

• 31 Mei 2014 - 10:02

De Bakkertjes Uit Rijswijk:

Hallo (O)Pa en Hanneke,

Nu denken jullie natuurlijk dat wij ook nog eens over die prachtige foto's gaan beginnen. Over die leuke eekhoorn, dat aparte konijn/haas, die trucfoto van die beer, die prachtige regenbogen, de overweldigende natuur, de watten op de bergtoppen, de leuke/mooie foto's van (O)Pa, de rustieke kabelbaantjes en die prachtige en enorm grote camper, maar dat doen we lekker niet. Anderen waren ons voor dus wij laten die onderwerpen lekker rusten.

Han de verhalen zijn weer prachtig. Je ziet het zo voor je, zeker als je het niet over de foto's wilt hebben. Uit alles blijkt dat jullie de heerlijke ontspannen vakantie hebben die jullie verdienen. Nu alleen nog iets langer, beter weer en het kan helemaal niet meer stuk. Is het lastig manoeuvreren met die huge RV, of zijn de wegen en de RV-parcs erop ingericht?

De eerste week zit er nu op en jullie hebben al zo veel gezien. Ik weet niet of jullie het weten, maar net als in Afrika, kent Canada ook een Big Five list.

1. Beren Canada (Zwarte beren en Grizley beren)
    De Zwarte beer is de meest voorkomende beer in Canada. Hoe lief ze er ook uit zien, het zijn gevaarlijke roofdieren; vooral met jongen in de buurt. Wees goed voorbereid als je in de natuur in gaat en vraag ter plekke na wat de risico's zijn.
    De Grizley beer (grijzende beer) leeft voornamelijk in Canada en Alaska. In de rest van Noord-Amerika is de beer vrijwel uitgeroeid. Een volwassen grizley is wel 2,3 m lang. 's Winters houdt de beer een winterslaap. Vrouwtjes krijgen in het winterhol meestal 2 jongen. Na 2 jaar gaan de jonkies op zichzelf wonen en leven dan alleen. In de dierentuin kunnen de grizzley's tot 40 jaar oud worden. In het wild zo'n 25 jaar. De grizzley beer is een ondersoort van de bruine beer die op het hele noordelijke halfrond voorkomt.

2. Walvissen
    In de wateren rond Canada is de walvis een bekende gast. Sommige walvissen leven in groepen op een vaste plaats, andere, de transients, reizen rond op zoek naar nieuwe voedselgebieden. De bultrug walvis (Humpback whale) kan wel 15 meter groot worden en zijn spectaculair om te zien. Walvissen zijn zowel aan de oost- als westkust van Canada te zien.

3. Orca's
    De Orca is een snelle en gevaarlijke jager. Zijn voedsel varieert van vis tot zeehond en zelfs walvissen. Orca's jagen veelal in kleine groepjes en houden van verrassing. Vaak komen ze een zestal keren aan de oppervlakte om adem te halen en verdwijnen vervolgens weer voor een minuut of 20 onder water.

4. Wapiti's
    Wapiti's zijn herkenbaar aan hun roodbruine of bruine vacht. (herten of 'elks' hebben een lichtere vacht en zijn wat smaller). De mannetjes hebben 's zomers een groot gewei. het leefgebied van de wapiti zijn de bossen maar ook weiden, bermen en golfterreinen maar in Banff en andere plaatsen kun je tammere exemplaren ook gewoon op straat tegen komen.

5. Eland (Moose)
    De eland is herkenbaar aan zijn grote lijf, enorme gewei en aan zijn karakteristieke bolle neus. Je komt hem tegen in gemengde bossen, natte gebieden, meeroevers en ook bij afgebrande gebieden.

Ik heb van het bovenstaande een soort checklist gemaakt. Jullie mogen de terugreis pas aanvangen, als jullie alle 5 op de foto hebben, of zoveel eerder als jullie ons missen ;-).

O Zwarte en/of Grizzly beer

Groetjes en kusjes van,

de Bakkertjes uit Rijswijk

• 31 Mei 2014 - 11:25

Theo:

Het begint nu toch wel spannend te worden met bv. Z.n apparaat op rupsbanden het ijs op te gaan en dan ook nog misschien een kou op te lopen.Maar alles bij elkaar heel avontuurlijk om dat allemaal een keer mee te maken en dan proberen niet ziek te worden:-. Wij wachten met genoegen op jullie volgend verslag.Blijf genieten en maken jullie maar hele mooie foto,s zo mogelijk bij bij de volgende keer.Wat ons betreft wensen wij

• 31 Mei 2014 - 21:05

Theo:

jullie nog veel plezier en nog veel groetjes van

ons beiden.

• 02 Juni 2014 - 09:21

Jeannette:

Hoi Hanneke en Cor,

Het klinkt allemaal zo bekend: de ene dag heerlijk warm, de volgende dag heel koud. Maar jullie hebben in ieder geval al een beer gescoord. In het voorjaar heb je daar meer kans op dan in het najaar. En zoals je weet, wij gaan altijd in het najaar. Al die hoogtepunten die je noemt komen me bekend voor. Die wegen zijn allemaal zo mooi om te rijden, een feest. En dan die rust.

Zo te horen hebben jullie het gebruik van de camper al onder de knie. Ik moet je zeggen dat ik altijd douche in de camper, heerlijk warm water. Ook al ben je niet op het water aangesloten, dan verbruik je niet zo gek veel. Je kunt aan de bovenkant van de douchekop draaien, zodat je de watertoevoer even stopzet, dat kan makkelijk zijn als je je wilt inzepen of je haar wilt wassen. Heb je ook al dat gesleep niet van handdoeken, kleding etc. naar zo'n douche. Genoeg over het douchen!!

Slapen jullie lekker in de camper, kan wel kouid worden 's nachts. Had je nog een warmwaterzak meegenomen?

Goed jongens, geniet van alles wat jullie tegenkomen.

Lieve groeten,
    Jeannette

• 02 Juni 2014 - 21:29

Hans En Ina:

Hoi Hanneke en Cor,
    Wij zitten jullie reisverslag met plezier te lezen , spannend en weer veel avontuur!
    Nog bedankt voor jullie kaart van Hans z'n verjaardag geweldig!!
    wij gaan ook de spullen bij elkaar zoeken en pakken op naar Portugal
    Het wordt hier het weekend ook 27 graden PFFF.

Lieve Groetjes,

Hans en Ina

• 03 Juni 2014 - 09:01

Martin:

Die laatste foto, met jullie gefotoshopte hoofden met hoeden op de huifkar, die komt op de omslag van de luxe uitgave Bakkertjes in Canada. Toch ?

• 03 Juni 2014 - 13:17

Anne Marie:

Wat een prachtig natuurschoon (ik bedoel niet de camper met jullie hoofden erop hoor, haha). Geniet lekker en hopelijk nog heel veel mooi weer en plezier!
    Wij a.s. zondag op weg naar Duitsland en Oostenrijk. We hebben er zin in. Als vrijdag a.s. onze vakantie begint hebben we hier eerst ruim 25 graden.
    Lieve groetjes,
    Rem en An